Personen

Erik Hölzl

Publications (selection)

(2022)

Hofmann, E., Hoelzl, E., Sabitzer, T., Hartl, B., Marth, S., & Penz, E. (2022).

"Coercive and Legitimate Power in the Sharing Economy: Examining Consumers’ Cooperative Behavior and Trust." Journal of Economic Psychology, 93, 102565.
(2020)

Kokkoris, M. D., Hoelzl, E., & Kamleitner, B. (2020).

"Self-Found, Spellbound: The Sense of Own Discovery Shapes Customer Bonds with Service Venues." Journal of Business Research, 113, 303–316.
(2019)

Batrancea, L., Nichita, A., Olsen, J., .... Hoelzl, E., ... Zukauskas, S. (2019)

"Trust and Power as Determinants of Tax Compliance Across 44 Nations." Journal of Economic Psychology, 74, 102191.

Hofmann, E., Hartl, B., Sabitzer, T., Marth, S., Penz, E., & Hoelzl, E. (2019).

"Regulating Consumers’ Contributions and Usage of a Shared Good: An Experimental Approach." In D. Wruk, A. Oberg, & I. Maurer (Eds.), Perspectives on the Sharing Economy (NO TBD; pp. 48–55). Cambridge Scholars Publishing.

Kokkoris, M. D., Hoelzl, E., & Alós-Ferrer, C. (2019).

"True to Which Self? Lay Rationalism and Decision Satisfaction in Self-Control Conflicts." Journal of Personality and Social Psychology, 117(2), 417–447.
(2018)

Gafeeva, R., Hoelzl, E., & Roschk, H. (2018).

"What Else Can Your Payment Card Do? Multifunctionality of Payment Modes Can Reduce Payment Transparency." Marketing Letters, 29(1), 61–72.
(2017)

Herziger, A., & Hoelzl, E. (2017).

"Underestimated Habits: Hypothetical Choice Design in Consumer Research." Journal of the Association for Consumer Research, 2(3), 359–370.

Kirchler, E., & Hoelzl, E. (2017).

"Tax Behaviour." In R. Ranyard (Ed.), Economic Psychology (pp. 255–271). John Wiley & Sons.

In den Medien

Stern, 08.11.2017 | o. A.

„Wer mit Karte zahlt, dem fließt das Geld womöglich leichter durch die Hände: Deutsche und österreichische Forscher haben herausgefunden, dass sich Konsumenten an Zahlungen mit Kredit- oder EC-Karten deutlich schlechter erinnern können als an Zahlungen mit Bargeld. „Eine genaue Erinnerung an vergangene Ausgaben wirkt sich auf die Bereitschaft aus, zukünftige Ausgaben zu tätigen“, sagte einer der Studienautoren, Holger Roschk. Deshalb brauche es neue Designs, um Ausgaben besser zu visualisieren und somit ein gesundes finanzielles Verhalten zu bestärken, so das Fazit.“

Link zum Artikel: https://www.stern.de/panorama/wissen/erinnerungsluecken-mit-karten-barzahlungen-bleiben-eher-im-gedaechtnis-7691452.html

Unsere Partner